Zelf een brouwerij beginnen

Oprichting Brouwerij 't Maatje B.V.

Veel thuisbrouwers zullen er allicht eens over nadenken of er zelfs over dromen; zelf een brouwerij beginnen. Dat klinkt natuurlijk ontzettend leuk – en dat is het ook – maar wat komt er nou daadwerkelijk bij kijken? Er is een aantal stappen dat gezet moet worden en een paar zaken waar je rekening mee moet houden.

1. Het oprichten van een bedrijf

Je moet een officieel bedrijf oprichten wat is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Hier zijn verschillende opties voor: een eenmanszaak, een VOF of een BV oprichten. Wij zijn voor de optie van een BV gegaan. Voordelen hiervan zijn dat je meerdere bestuurders kunt hebben (het is toch leuker om het met vrienden te doen dan in je eentje) en vooral ook dat je niet persoonlijk aansprakelijk bent. Stel dat er iets volledig fout gaat, dan hoef je niet je huis te verkopen om aan de schuldeisers uit te keren. Nadeel van een BV oprichten is wel dat er meer bij komt kijken. Het is duurder, doordat het in samenwerking moet met een notaris. Doe dus enig onderzoek wat de voordeligste, maar wel betrouwbare notaris is.

2. Open een zakelijke rekening

Wanneer je een onderneming start ben je verplicht om een zakelijke rekening te hebben. Doe goed onderzoek naar welke rekening het goedkoopst is. Heb je twee bestuurders of minder dan is KNAB Zakelijk verreweg het meest voordelig. Heb je meer bestuurders, dan moet je een andere bank zoeken.

3. Kies een brouwerij om te gaan brouwen

We gaan er even vanuit dat je niet zelf in het bezit bent van een brouwerij en dat je het dus bij een andere brouwerij gaat brouwen. Kies er een waar je een goed gevoel bij hebt. Een brouwerij waarvan je denkt dat ze verstand van zaken hebben en de juiste apparatuur om een goed bier te kunnen brouwen.

Sowieso is het eenvoudiger om te brouwen bij een bestaande brouwerij. Dit scheelt een hoop gedoe. De brouwerij heeft de juiste vergunningen, regelt de accijnzen, enzovoorts.

4. Zorg voor een klantenbestand

Bedenk voorafgaand aan het hele proces aan wie jij je bier gaat verkopen. Oftewel; zorg voor een afzetmarkt.

5. Zorg voor een rolverdeling

Wanneer je met meerdere mensen aan dit avontuur gaat beginnen is het goed als je enigszins een idee hebt wie waar voor verantwoordelijk is. Dit hoef je niet perse zwart op wit vast te leggen, maar toch wel handig als iedereen ook dát kan gaan doen waar die het beste in is en wat ‘ie leuk vindt om te doen.

6. Zorg voor een administratie

Een (misschien) iets minder leuk aspect is de administratie. Je gaat bier verkopen, je moet belastingaangifte doen, orders verwerken, BTW afdragen, enzovoorts. Er komt altijd meer administratie bij kijken dan je misschien in eerste instantie zou denken. Zorg dat je dit goed op orde hebt en heb je er zelf geen verstand van; laat je dan informeren door iemand die dit wel heeft.

7. Zorg voor een goed bierrecept

Als je dan alle stappen hebt gezet zodat je bier kunt gaan verkopen, komt eigenlijk het leukste onderdeel. Bier brouwen! Zorg ervoor dat je een goed recept hebt van een heerlijk bier. Uiteindelijk moet het natuurlijk wel lekker zijn. We hebben wel eens geschreven welke software hierbij handig is.

8. Zorg voor een opslag

Over het algemeen kunnen brouwerijen niet voor alle brouwers het bier opslaan. Zorg ervoor dat je je bier dus ergens kwijt kunt. Als je 1000 liter brouwt zijn dit al gauw zo’n 125 dozen. Zorg voor een donkere – bij voorkeur koele – plek om dit bier te kunnen bewaren.

9. Ga ervoor en geniet!

Als je er goed over nagedacht hebt, alle voors en tegens tegen elkaar hebt afgewogen en je wilt het nog steeds; ga er dan gewoon voor en geniet ervan. Doe je het niet vanuit een passie, dan wordt het een lastige zaak. Je zult er namelijk niet snel rijk van worden.

En houd er rekening mee dat bier brouwen slechts een klein onderdeel van het avontuur is. De tijd gaat ‘m zitten in de verkoop, administratie en het vermarkten van je bier.

Vragen? Je kunt altijd even contact met ons opnemen.